Iulius Service

Ambreiajul compresorului de clima sau ac auto


Compresoarele de aer conditionat se deosebesc constructiv de compresoarele cu clima automata prin modul de operare al fuliei care pune in functiune pistoanele.

Ca principiu de functionare, la compresoarele cu a/c simplu, pistoanele cresc presiunea freonului spre a-i imprima o miscare continua in tubulatura de a/c, pistoanele fiind puse in miscare de o placa rotunda, rotativa, plasata axial, care impinge pistoanele cand se roteste, miscarea de rotatie venind de la fulia despre care vorbeam, ce primeste miscarea de la motor prin cureaua de accesorii, prin intermediul unui cuplaj cu frictiune, de tipul unui ambreiaj mecanic, din care cauza se numeste "ambreiaj compresor a/c". Ambreiajul de a/c poate fi defect datorita tolerantelor mari ale ambreiajului, distantele mai mari de 1 mm il fac sa patineze si sa se supraincalzeasca, in final se aud zgomote si se distruge. 

Pe de alta parte, la sistemele cu clima automata, ambreiajul este un cuplaj intern, permanent conectat, si reglarea cantitatii de freon se face cu ajutorul unei electrovalvule, nu prin angajarea unui ambreiaj de compresor, ca la sistemele clasice. Cu cat turatia motorului creste, cu atat cantitatea de freon care circula in sistem creste, rezultatul fiind o imbunatatire a calitatii frigului la turatii ridicate, sau cand masina este in miscare. Evident daca ambreiajul se strica (cu sistem mecanic, sau cu electrovalvula de freon) freonul nu mai este antrenat in tubulatura, radiator si evaporator, ca urmare nu se mai raceste aerul in cabina automobilului.

Pot fi sigurante sau relee defecte, poate unitatea de comanda (calculatorul) de clima la modelele mai noi, sau calculatioarele ventilatoarelor defecte, proba se face alimentand pe direct compresorul, si daca merge, e clar ca exista o cauza electrica, poate cablaj intrerupt, care trebuie remediata. Blocarea conductelor de freon, arata ca este o obstructie in tubulatura de freon, si aceasta trebuie demontata si curatata, eventual "spalata" cu o solutie de "flushing".

Atentie la lipsa uleiului in "corpul" compresorului, acesta este un ulei special, de mecanisme fine, PAG, nu intotdeauna compresorul are asa ceva, de nou, sau second hand, trebuie verificat, si inlocuit daca este contaminat

1714080869